Hoe is het nu met Carlo Lanza?

In de laatste columns hebben jullie kunnen lezen hoe het me vergaan is in Italië tijdens een bezoek bij mijn sokkenleverancier en hoe mijn nieuwe merk inmiddels verkocht wordt in de eerste winkels.

Er is opnieuw veel gebeurd

Voor mij zijn het schrijven van deze columns altijd een mooi moment om terug te kijken. Best bijzonder, aangezien ik eigenlijk altijd vooruit kijk. Omdat ik alles rondom mijn eigen merk en bedrijf regel moet ik ook eerlijk bekennen dat de tijd me ontbreekt om uitgebreid terug te kijken. Toch is het verstandig om dat zo nu en dan te doen. Het geeft aan of je met de goeie dingen bezig bent, maar je krijgt ook voldoening en energie van de dingen die je bereikt hebt.

Nieuwe winkels

Inmiddels zijn er weer genoeg ontwikkelingen te melden omtrent nieuwe winkels. Zo is er een pilot gestart in Enschede, heb ik een nieuwe winkel in Den Bosch en is er een nieuwe winkel in Hoorn bij. De tip voor deze winkel in Hoorn kwam overigens van een bekende van ons allen, waarvoor dank Mitchell (hoofdredacteur Manners)! Daarnaast heb ik nog een aantal toezeggingen gekregen voor later dit jaar. Zo ook van een winkel in Genemuiden. Dit was een zeer bijzondere ervaring trouwens. Zo is het huis van de eigenaresse achter de winkel en aangezien ze met klanten bezig was moest ik daar heel even wachten. Wat ik aantrof was een groep van 5 dames uit Genemuiden die alle roddels uit het dorp aan het doornemen waren. Althans, dat vermoedde ik. Ik kon niet alles volgen vanwege het dialect. Ik liet de dames de sokken zien, begon aan een stuk taart die ik kreeg aangeboden en de rest ging vanzelf. Ook in Genemuiden zijn binnenkort Carlo Lanza sokken & kousen verkrijgbaar! Dat is trouwens heel mooi, want ze hebben daar 1 klant die iedere dag nieuwe sokken draagt en ze vervolgens niet meer aan doet. Naast deze winkels zijn er ook gesprekken met een tweetal winkelketens, waarbij ik zeer positief ben over de afloop van in ieder geval 1 keten. Het totaal aantal winkels is op dit moment 14. Ondanks dat ik er nog lang niet ben wordt het distributienetwerk steeds iets dichter, wat natuurlijk fantastisch is!

Mooi die winkels, maar koopt de klant het?

Ik kan nog zo enthousiast mijn verhaal doen aan die ondernemer waarna hij het opneemt in zijn collectie. Maar juist dan begint het belangrijkste, de doorverkoop. Wanneer mijn sokken niet actief benoemd worden door de verkoper dan ben ik ook de eerste die zegt dat de doorverkoop een lastig verhaal wordt.

Italiaanse dagen

Daarom probeer ik winkels enthousiast te maken om het verhaal achter het product te vertellen, want dat is gewoon bijzonder. Hoe doe ik dat? Bijvoorbeeld zoals we laatst in Zwolle bij 1 van mijn klanten hebben gedaan. Deze winkel organiseerde een Italiaanse dag waarbij ik de hele dag heb geholpen in de winkel en iedereen die het maar wilde horen het verhaal heb verteld over de maakwijze, de stoffen, de mensen achter het atelier in Italië. De verkoop ging als een speer en het was zeer leuk om te zien hoe klanten reageerden, maar zeker ook hoe de verkopers van de winkel zeer actief waren om uitleg te geven over mijn sokkenmerk. Daarnaast schrijf ik ook columns over de maakwijze van de sokken die winkels weer op de website of social media kanalen plaatsen. Je ziet, ik doe er alles aan om niets aan het toeval over te laten. Gelukkig zijn er al een aantal winkels die dit zeer goed doen waardoor er ook al een aantal vervolgbestellingen zijn geweest.

Wil je mij helpen verdere bekendheid te realiseren dan zou ik dat natuurlijk geweldig vinden. Wat kun je doen?

Stap 1. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Carlo Lanza via www.carlolanza.com (onderin het menu kun je de aanmelding doen).

Stap 2: Ik stuur je een mail om je hiervoor te bedanken en stuur je een kortingscode die recht geeft op 50% korting op het 2e paar Carlo Lanza sokken. Dit zorgt er trouwens direct voor dat je – indien nodig - voor Vaderdag klaar bent. Dat is pas 19 juni, maar dan ben je alvast gedekt. Is het speciaal voor deze gelegenheid? Laat het me weten, dan stuur ik een gratis geschenkverpakking mee.

Stap 3. Draag de sokken en vertel iedereen die het wil weten het verhaal achter de sokken waarbij de basis is dat het Egyptisch katoen betreft, gemaakt in een klein dorpje tussen de bergen in de buurt van Brescia, door een familieatelier dat al bijna 50 jaar sokken maakt! Succes!

Bedankt & tot snel.

Carlo Lanza