Carlo Lanza sokken nu ook in winkels verkrijgbaar!

Na maanden van voorbereiding was het dan eindelijk zover. De eerste leveringen aan winkels met Carlo Lanza sokken is een feit!

De afgelopen maanden zijn over het algemeen mooi geweest, maar het opzetten van een geheel nieuw merk zorgt ook voor onzekerheden en frustraties kan ik je zeggen. In het traject zijn zoveel keuzemomenten geweest. Zo had het idee van het bureau dat mij heeft begeleidt in dit traject enige tijd nodig om te landen. Zij vonden namelijk dat ik mijn eigen naam moest verbinden aan het merk. Persoonlijk, dat wel maar ook extra spannend natuurlijk. Daarnaast waren er keuzes te maken over verpakking, website etc. Meer dan eens heb ik keuzestress ervaren kan ik je zeggen.

Waarom een nieuw herensokken merk?

Met Carlo Lanza heb ik een nieuw sokkenmerk opgezet waarbij ik vanaf het begin het doel heb gehad om echt iets bijzonders neer te zetten. Laten we wel wezen; hoewel sokken de laatste jaren een steeds prominentere rol hebben ingenomen in het dagelijks modebeeld, is het voor veel mannen nog steeds een onbelangrijk en impuls product.

Ik wil dus iets bijzonders neerzetten. Hieronder zal ik vertellen hoe ik dat precies voor me zie.

Kwaliteit

De kwaliteit van een product is het belangrijkste, althans dat is mijn mening. Voor vele bedrijven zal marketing net zo belangrijk zijn of misschien wel belangrijker. Op het gebied van herensokken heb ik nogal wat concurrentie van gerenommeerde bedrijven. Ik durf te stellen dat ik in kwaliteit niet onder doe voor de gevestigde orde. Met inmiddels 3 jaar ervaring in sokken heb ik behoorlijk wat kennis vergaard en heb ik ook de vertaalslag weten te maken naar wat klanten belangrijk vinden. Zo bestel ik voor een aantal klanten regelmatig bijzondere sokken die moeilijk verkrijgbaar zijn. Dit is wat mij betreft ook kwaliteit, kwaliteit in dienstverlening. Op dit vlak durf ik te stellen dat ik de grotere bedrijven overtref.

Verhaal achter product

Naast de kwaliteit is het verhaal achter een bedrijf of product erg belangrijk. Waarom kiest een klant voor een bepaald product? Dit zal vaak zijn op basis van een emotie of gevoel. Op dit gebied wil ik me echt gaan onderscheiden van de gevestigde orde. Juist omdat ik zie dat dit vaak onderbelicht is in de huidige presentatie in winkels.

Schrijven

Al enkele jaren schrijf ik over de dingen die ik meemaak vanuit mijn onderneming. Ik schrijf mijn eigen verhaal, zonder het mooier te maken dan het is. Zo ook over de maakwijze van de sokken bijvoorbeeld. Wanneer ik in de fabriek loop waar mijn sokken worden gemaakt dan raak ik enorm enthousiast. Je moet je voorstellen; een klein dorpje in Noord Italië, midden tussen de bergen. In dit dorp is een authentiek familiebedrijf al ruim 40 jaar bezig om de beste kwaliteit herensokken te maken. De sokken worden eerst met een circulaire breimachine bewerkt. De teen is dan nog niet gestikt. Deze bewerking gebeurd met een andere naaimachine. Circulair moet je trouwens zo zien dat de draden vanuit diverse hoeken samenkomen zodat de sok als het ware geweven wordt. Na deze bewerking wordt de teen gestikt en dit proces wordt met de hand begeleid. ‘Rimaglio’ noemen de Italianen dit. Vervolgens worden 12 paar in een bundel gebonden en worden ze gewassen waarna ze direct worden gestreken. Na deze intensieve bewerking worden de sokken op stapels gelegd en eventueel nog bestempeld met logo. Iedere sok wordt op dit moment nogmaals gecheckt op gebreken. Snap je nu dat ik dit proces en (al is het maar een klein stukje) mijn enthousiasme wil overbrengen?

De klant moet het ook zien

Een verhaal kan nog zo mooi zijn. Het proberen visueel uit te beelden is de uitdaging. Helemaal in een tijd als deze waar men altijd haast heeft en zelf kiest welke informatie hij/zij tot zich neemt. De informatie moet dan ook pakkend zijn, kort en krachtig.

Dit is dan ook de reden dat ik met video wil gaan werken. Met video kun je in een korte tijd een verhaal overbrengen, wat met woorden moeilijk te benaderen is. Als alles volgens planning verloopt wil ik volgende maand naar Italië afreizen om te gaan filmen. Het hierboven genoemde proces van het maken van sokken wil ik laten zien. Hoe bijzonder is dat!? Op dit moment lopen er gesprekken met 2 cameramannen. Een woont in Zwolle en dat zorgt voor iets meer logistieke uitdaging dan de andere optie, die in Rome woont. De komende week zal ik een keuze moeten maken welke cameraman mij hierin gaat ondersteunen.