Inmiddels landelijk 50 verkooppunten in Nederland & België

Vol passie ben ik 5 jaar geleden begonnen aan een droom die nu werkelijkheid begint te worden; onafhankelijkheid als zelfstandig ondernemer en sokkenmerk. Overigens moet ik er wel direct een kanttekening bij plaatsen dat ik hier nog lang niet ben voor mijn gevoel, ik heb wel de goede afslag genomen.

Ik begon destijds met een klein beetje spaargeld, vloog naar Italië en kocht daar mijn eerste voorraad sokken, dassen en riemen in. Jaren, al zwoegend op een zolderkamer, (op een tenenkrommend niveau nu zo terugkijkend) probeerde ik met mooie producten een vast klantennetwerk om me heen te verzamelen. Werkend in een niche was dat uiteraard niet makkelijk, maar als man weet ik dat loyaliteit met de tijd komt. Als iets goed is en de contacten verlopen soepel, dan komt loyaliteit vanzelf.

Persoonlijke noot bij iedere bestelling sokken 

Deze binding met klanten kwam o.a. door de kwalitatief goede sokken, maar zeker ook door de persoonlijke benadering. Dat hoor ik vaak terug van mijn klanten. Al 5 jaar schrijf ik namelijk bij iedere bestelling een persoonlijk kaartje, maar dan ook echt persoonlijk op naam. Hiermee kreeg ik als online winkel een gezicht. Ik zie dat ook als dé belangrijkste voorwaarde om succesvol te kunnen worden. Persoonlijke benadering (eigenlijk je enige echte unique selling point) en geloof in jezelf. Hierbij vergeet ik enkele porties doorzettingsvermogen, want in de eerste jaren zijn er genoeg donkere dagen, weken en maanden. De valkuil is dat je deze donkere dagen niet weet te overwinnen. Hier worden de winnaars van de verliezers onderscheiden.

Mensen vragen mij overigens weleens hoe ik dat doe; bij iedere bestelling de moeite nemen om een kaart te schrijven, al 5 jaar lang! Eigenlijk heel simpel; passie hebben voor wat je doet en het oprecht leuk vinden. Iedere bestelling sokken - grote en kleine aantallen - zie ik als zo'n groot compliment dat het voor mij elke keer weer een bevestiging is dat ik er goed aan heb gedaan 5 jaar geleden in het vliegtuig te stappen naar het onbekende. Daarnaast heb ik geen 100 bestellingen per dag kan ik je zeggen (bij lange na niet), dat maakt het ook iets makkelijker.

Wat mij overigens opvalt is dat mijn handschrift nog net zo beroerd als 5 jaar terug.

Waar gaat het avontuur heen?

Op dit moment zijn er 50 winkels ambassadeur van mijn sokkenmerk. Ik noem het ambassadeurs omdat ik het ook zo voel en zie. Zij helpen mijn sokken te verkopen en vertellen de klant hoe de sokken worden gemaakt. Hiermee helpen ze dus ook mee mijn droom te verwezenlijken en daar ben ik ze heel erg dankbaar voor.

Mijn eerste mijlpaal heb ik inmiddels gehaald en dat is 50 (!) verkooppunten. In Nederland is nog ruimte voor minimale verdubbeling schat ik zo in. In België heb ik pas 1 verkooppunt dus daar liggen ook nog voldoende mogelijkheden. Echter, ik kies voor de geleidelijke weg. Eerst Nederland & België en dan pas volgende stappen maken. Uiteraard wil ik in de toekomst op andere continenten focussen. Zo zijn er al wat lijntjes met Amerika gelegd, maar daarvoor is het nu te vroeg. Omdat ik over het algemeen alles alleen doe, zie ik het als risico om alles tegelijk te willen doen en te snel te groeien. Ook dat heb ik inmiddels om me heen gezien kan funest zijn voor de toekomst van je merk en bedrijf. Dat zou natuurlijk enorm zonde zijn, na 5 jaar handgeschreven teksten te schrijven naar je klanten!

Saluti,

Carlo